WELCOME STRANGER
Conversation Piece
Beatrice Brovia & Nicolas Cheng
(English below)
Den 5 februari 1869, i guldfälten i Victoria, Australien, upptäcker två gruvarbetare från Cornwall världens största alluviala guldklimp, bara 3 cm under markytan. Guldstycket är för stort för att vägas intakt och får namnet Welcome Stranger – ett uttryck för den förvåning, misstro och det löfte om plötslig, enorm rikedom fyndet givit upphov till. En främling, ja – men en mycket välkommen sådan.
Med hänvisning till detta historiska ögonblick utforskar utställningen hur vi definierar nyfikenhet och det främmande – genom vems värderingar, uppfattningar och kunskapssystem. I dess kärna finns föreställningen om det antropogena sublima: den oroande vördnad som springer ur vår inveckling med mer-än-mänskliga naturer oåterkalleligt förändrade av mänsklig aktivitet.
Genom hänsyn till det postindustriella landskapet, till förflyttade ämnen och ämnen som betraktas som avfall, och genom spårande av giftiga ämnen som spridits i miljön – alla slående exempel på vår pågående era – framhäver verken i utställningen gränsdragningarnas porositet och sammanlänkningen av det naturliga med det artificiella, kropp med miljö, det nära med det fjärran. Nyfikenhet behandlas inte som bara förundran, utan som en väsentlig, kritisk attityd – en som låter oss kännas vid det förfrämligade som något som verkar i samklang med – eller till och med inom – oss själva.
CONVERSATION PIECE
Conversation Piece initierades 2011 av Beatrice Brovia och Nicolas Cheng som en sampraktik, och kan ses som en praktisk studie av sammankoppling och ömsesidigt beroende. Genom en pågående reflektion över att ”göra-med” genom samtal, missförstånd och friktion, belyser Conversation Piece de omslutande gränser som förbinder material, kroppar och teknologi i en komplex tid av miljöförändringar.
Utställningen WELCOME STRANGER är en del av programmet för GIBCA Extended.
On 5 February 1869, in the goldfields of Victoria, Australia, two Cornish miners uncovered the world’s largest alluvial gold nugget, just 3 cm below the surface. Too massive to be weighed intact, it was named Welcome Stranger—a phrase capturing astonishment, disbelief, and the promise of sudden, immense wealth. A stranger, yes—but a very welcome one.
Referring to that moment of discovery, the exhibition explores how we define curiosity and strangeness—through whose values, perceptions, and systems of knowledge. At its heart lies the idea of the anthropogenic sublime: the unsettling awe that arises from our entanglement with more-than-human natures irrevocably altered by human activity.
By considering post-industrial landscapes, displaced and waste matter, and tracing toxicants dispersed in the environment—all compelling specimens of our current era—the works in the exhibition highlight the porosity of boundaries and the interconnectedness of natural and artificial, body and environment, near and far. Curiosity is approached not as mere wonder, but as an essential, critical attitude—one that allows us to recognize the other-than to be in continuity with, or even already within, ourselves.
CONVERSATION PIECE
Conversation Piece, a collaborative practice initiated in 2011 by Beatrice Brovia and Nicolas Cheng, can be intended as a hands-on study on interconnectedness and interdependency. An ongoing reflection on ’making-with’ through conversation, misunderstanding and friction, the practice considers the enfolding boundaries that connect materials, bodies, and technology in the complex timescapes of environmental change.
The exhibition WELCOME STRANGER is part of the program of GIBCA Extended.